WAQTIGIITAGEY XIKMAD BAA KU SUGAN, KA SOO SOCDANA HIDDIDDIILO!
WAQTIGIITAGEY XIKMAD
BAA KU SUGAN, KA SOO SOCDANA HIDDIDDIILO!
Waxyaabaha ay ammintu gaar ka la tahay, waxaa ka
mid ah: in aynna joogsan marna, in aan
dib loo celin karin, iyo in uu degdeg u socdo. Waxaa oo dhan, waxaa ay ku
shaqeeyaan sunne Ilaahiya oo abuuraha (Allah) xaggiisa jira. Sunnadanna waxa ay
imanasaa marka uu Allah meel abuuro.
Amminna waa loo helayaa. Ammini ma jirto meel/ goob la’aan. [Amminta iyo
meesha] waxaa ka dhexeeya xidhiidh. Laakiin, bini-aadamka kaliya uun baa
dareema amminta. Wuxuuna u dhexeeyaa amminta iyo goobta. Amminta waxaa la helay
bini-aadamka hortii. Sidaa si la mid ah
gooobtana/meeshana, amminta horteed baa la helay. Laakiin, habsami u socodka
bini-aadamka ee goobta, iyo waayaha
waxaa ka dhasha qiimaha amminta (Waqtiga). Sabobta oo ah, dareemidda
jiritaankooda [Amminta iyo goobta] waxaa
ku dhammaystirmaya abuuridda jiritaankan cusub( Bini-aadamku wuxuu u dhexeeyaa
beri iyo galbeed).
Su’aalo ilbaxnimo leh, iyo noocyada
amminta!
Waxa aan akhriyey buug cajiiba,
oo uu qorey nin fekeraaya oo reer Ciraaq ah, Dr. Cimaadu diin Khaliil, oo ka
hadlaya ( Tashkiilinta Caqliga Muslimka). Qoraagu [Buugga] dhexdiisa wuxuu si
qaabeysan uga ga warramayaa sida loo tashkiiliyo caqliga Muslimka. Sida uu
buuggiisa ‘‘Al-Fida’’ uga warramey qaabka uu Muslimku uga shaqeysiinayo ammintiisa
(waqtigiisa). Si uu uga qeyb qaato dhisidda ilbaxnimada. Kownkan, Muslimka
dhabta ahi, wuxuu u yimid ujeeddo aasaasa, [ Allah addoon u noqosho]. Waana
in ilbaxnimada la waafajiyaa manhajkaa
Ilaahiga ah (المنهج
الرباني)
Ninbaa aad u fiirfiiriyey aayado
ka mid ah aayadaha kitaabka sharafta leh, ee [Allah], oo ay kusoo aroortey odhaahyo
tilmaamasa in qofka Muslimka ahi aannu
la tacaalin amminta (waqtiga), isaga oo waafajinaya socodka luuqadiisa─ ee uu la tacaalo waqtiga
isaga oo la mideynaya hannaanka u dejisan. Sidaa daraadeed ayuu kitaabku uga
warramay xawaaraha, degdega, iyo in loogu tartamo sidii erayada. Kuwaas oo
dhami qofka muslimka ah awood ayey galinayaan, iyo nolol, [qof horumar u
socdana way kasii dhigaayaan,] oo way hurinayaan! Sidaa suuna Islaamku ugu
guuleysanayaa dhisidda qofka Muslimka ah. Qofka Muslimka ah dabeecaddiisa kama
mid aha baraarug la’aantu. Ka mana mid aha in uu u kaadiyo! Laakiin, wuxuu la
baratamaa waqtiga in ta uu karo ee u suurtagesha. Taasina waa sababta uu markasta heersare u
noqdo. Wuxuu si aan caadi aheyn u abuuraa fekerro, iyo saadaal Saynis. Si uu u
keeno teknoolajiyad casriya. Taasina waa sabobta uu kitaabka sharafta leh ay
ugu jirto [birta] la yidhaa (xadiidku~ الحديد ).
Suuradda (Al-xadiid~ الحديد), waxaa ku jira hadal xeeldheer, oo aad
ugu muhiim ah qofka doonaya in uu [la
jaanqaado] ilbaxnimadan dhammayska tiran, ama wax cusub soo saarkiisa
daneynaya. Ilbaxnimadu waxa ay u baahantahay aqoon. Sida aqoonta aan
ilbaxnimada laheynba ayna u dhaqan galeyn. Waxaa jira dad aan kala saarin
aqoonta iyo ilbaxnimada, laakiin, fiirfiirin
dheer ka dib waxaa la ogaadey in ay jiraan farqiyo badan oo u dhexeeya (
aqoonta iyo Ilbaxnimada).
Waxaa jira bulshooyin ilbaxa,
laakiin, aan laheyn aqoon dhafsiisan gudaha. Sida ay u jiraan bulshooyin aqoon taariikhiya
lehi, laakiin, waxa ay dib ugu noqdeen oo ay ku noolyihiin ilbaxnimo khatar ah.
Sidaa suu u kala saaray (aqooonta iyo ilbaxnimada) fekeraaga weyn ee la yidhaa
‘‘Bayxuuufaytish’’. Ilbaxnimada wuxuu ku
sheegay ‘‘ wixii ka dhasha caqliga cilmiga leh’’. Halka uu aqoonta ku sheegay
‘‘ wixii ka feker leh ,ee diin iyo farshaxan ah”. Sidaa wuxuu kaga
nuuxnuuxsadey buuggiisa qaayosoorka leh (الإسلام بين الشرق والغرب)
Bulshooyinka baraarugsani waxa ay hannaanka humarka ka dhaliyaan
adeegsiga birta (Xadiidka~ Iron). Birta xadiidku waxa laga sameeyaa aaladaha
lagu dagaalamo (dagaal) ─ ee ay ku dagaalamaan quwaduhu. Qur’aan kuna wuxuu ku
tilmaamay eray xeeldheer, [Allah wuxuu yidhi] :( Waxa aan soo dajiney birta ‘Xadiidka~ Iron’’,
waxa ay leedahay balaayo daran, dadka faa’ido ayey u leedahay~ وأنزلنا الحديد فيه بأس شديد ،
ومنافع للناس ). Balse la
heli mayo haddaan adduunka fekradihiisa lala
adeegsan. Fekerkuna wuxuu ka dhalanayaa marka la is waafajiyo kitaabka
iyo fekradda. Aayad kale ayuu [Allah] yidhi: (xaqiiqdii, waxaannu rasuuladayada
ku soo dirney xujooyin cadcad, waxaanannu kusoo dejinay kitaab iyo misaan ~ لقد أرسلنا رسلنا بالينات ، وأنزلنا
معهم الكتاب والميزان )
Suuraddan sharafta leh, wuxuu Allah innoogu tilmaamay hannaanka ugu
wanaagsan ee aynnu umari laheyn ilbaxnimo. Ilbaxnimi ma jirto fekrad la’aan.
Fekradna ma jiraso haddeyna heysan kitaab ay ka duusho. Sidaa daraadeed,
Waxaynnu aragnay reer galbeedka oo ka shidaal qaatey fekraddihii Giriiga,
fekradaha giriiguna waxa ay kasoo maaxdeen fekrado dhaqan oo ay ku sharraxeen
riyadooda; waxa ay ka qabaan : Jiritaanka, bini-aadamka, iyo adduunka.
Ilbaxnimadii Islaamku waxa ay ka
dhalatey markii ay is riixriixayeen fekradda iyo birtu, ula jeedo; Kitaabka
layaab ka leh [Qur’aanka], iyo Birta xadiidku. Waxaynnu aragney ilbaxnimo lagu
dhisay fahanka( Fiqiga), iyo tiirarkiisa. Tanna waa aqoonta fekradda Islaamka.
Sida uu fahankuba mar kale innoogu
matalo meel ay ummaddu qanuun ahaan ugu noqoto. Waxaa sidoo kale imanaya,
haddii ay muslimiintu fiirfiiriyaan kitaabka barashada erayada oo matalasa
dhaqanka Muslimiinta. Caqliga cilmiga leh ee weeleeya, wuxuu ku guuleysanayaa
in uu curiyo ilbaxnimimadii Islaamka ee soo jireenka aheyd qarniyo badan ─ oo
illaa kun gu’ gaadhasay. Sabobtuna waa sida uu sheegay Dr. Cimaadudiin Khaliil,
oo waxa ay u noqoneysaa arrimo dhawr ah, oo ay ka mid tahay in waqtiga loola
tacaalo si heersare ah.
Wuu ka xoroobey qofka Muslimka ahi aafada dib-udhigashada,
sida uu ugu guuleystay in uu soo saaro Muslim la tacaalaya waxyaabaha taban ee
amminta. Wuxuuna ku boorriyey in uu amminta la tartamo, lana gadgaddoomo. Dadka
kalana kula boratamo jaadadka kala duwan ee nolosha. Muslimka waxaa la amrey in
uu socdo dhulka isaga oo aan istaageyn, [Allah] wuxuu yidhi (Nabiyoow ku dheh;
dhulka socda~ قل سيروا فى الأرض ).
Sidoo kale waxaa la amray in uu ogaado dhacdooyinkii ku dhacey duulalkii hore;
Sidee bay u horumareen? Sidee bay se u dibdhaceen?!
Waa in uu Muslimku socdaa dhulka,
si uu ugu cammiro shaqo manhajeysan oo ka timaadda fekerkiisa caafimaadka qaba.
Waxaas oo dhan wuxuu u samaynayaa si waafaqsan manhajka cad ee Waxyiga. Waxyigu
wuxuu qoondeynayaa yoolka jiridda
bini-aadamka ee kownkan. Wuxuuna ku
qoondeeyay saddex arrin: In Allah khaliif laga ahaado, in adduunka lagu camiro
kheyr iyo guul, iyo in Allah addoomo loo
noqdo si waafaqsan sharcigiisa. Ta koowaad waxa ay kusoo arortey suuratu
Al-baqara, halka ta labaadna kaga soo
aroortey Suuradda Huud, ta saddexaadna
wxay ku soo aroortey suuratu Ad-daariyaat.
Suurtagel maaha in la sameeyo
shey, iyada oo aan amminta si fiican looga faa’ideysan. Ammintu waa weelka weyn
ee laga soo saaro wixii la sameeyey. Ilbaxnimo iman mayso haddaan amminta si
heersare ah looga umulin. Sidaa
daraadeed aayadan ayaa ku soo arortey: ( Kheyrka way u degdegi jireen~ ( كانوا يسارعون فى الخيرا. Aayadda labaadna ( Kuwa tartamayaa haku
tartamaan~ فليتنافس المتنافسون ). Af ahaan, qaabka ay aayadda hore u
adeegsatey ficilka mudaaric ee uu la socdo ficilka( Naaqiska ah) ee ‘ahaadeen~
كانوا ’’, waxaynnu ka dhandhansananaa in ay
joogtey jireen. Halka ta labaad inna tusinaso amar (samee). Amarkuna culimada
agtooda wuxuu sheegaa in ay lagama maarmaan tahay, hadduuna jirin wax ka
dulqaadaa!
Labadan aayadood ee kitaabka
sharafta leh ku jiraa; waxa aan ogaannay in la falgalidda ammintu ubaahantahay
labo shay: In la joogteeyo, iyo inaan shaqada la joojin. Waa in si xeeldheer
loo gartaa muhiimadda uu leeyahay waqtigu, iyo ayey tahay in ay aad uga
midhadhaliyaan. Taasina suurtagel maaha haddeynaan awooddeena dhaqaajin,
dabadeed aynnu ku fekerno, dhaqanna
gelino─ oo aynnu iska dayno daalka iyo caajiskaba.
Qarni kala badhkii Islaamku wuxuu
helay, sidii uu ku baddeli lahaa kownkan.
Wixii uu baddelayna waxaa ugu muhiimsana jaadadka taariikhda. Taasina
waxa weeyi sidii uu u nidaamiyey nolosha
dadka, sidii uu ubaddelay fekerradooda iyo sidii uu dabar uga
furey maankooda (Caqliyadooda).
Waxa ay is heleen iyaga oo shaqeynaya uun, iyo, iyaga oo wax kasoo
saaraya beeraha, hammigoodii wuxuu ka huleelay sayladihii kambalka ( Safarkii jiilaalka iyo deyrta).
Waxayna dhinac ka raaceen sayladihii fekerka,( waxa aan u nimid si aan
addoomada uga saarno caabuddida addoomaha, oo ay u caabudaan Rabbiga addoomaha
~ جئنا لنخرج العباد من
عبادة العباد إلى عبادة رب العباد )
Taasi waxa ay kuu caddeynasaa
socdaalka dheer ee taariikhda, iyo sida gunta weyn lafteeda. Taasina macnaheegu maaha waxa ay ka tageen sayladihii
(suuqyadii) , waxa weeyi; waxa ay dhalanrogeen hammigii suuqa ee dhuuniga ahaa,
waxayn u baddeleen [dheefsiinta] caqliga . Taasina waa muhiimadda Islaamka weyn , laakiin, faciisu ma fahmayo
manta!
Suuradda
Al-Casri : Innaga oo eeganna dhinaca horumarka.
Kitaabka muhiimka ah ee uu qorey
aqoonyahan Abuu-qiddah (Qiimaha amminta culimada agteeda~ قيمة الزمن عند العلماء ),
waxa aad ku arki sida kuwa fekerka iyo cilmiga leh ee ilbaxa ahi uga
faa’ideysteen amminta─ ee aynna ilbidhiqsi noloshooda ka mid ah ugu lumin wax
aynna faa’ido ugu jirin. Sideyna uga faa’ideysaneyn amminta iyaga oo akhriyey
labada aayadood ee Qur’aanka, aadna u dhuuxey . Siduuna Musilmku u jeclaaneyn
amminta ( kuwa waxa maalaayacniga ah ka
jeestey ~ والذين هم عن اللغو معرضون
) , iyo (
kuwa markey soo maraan maalayacni ku mara ……..~ وإذا مروا باللغو مروا كراما ).
Waxaa jira buug kale oo ujeeddo
muhiim ah leh, oo uu qorey Aqoonyahanka weyn ee Sheekh [Yuusuf
]Al-Qardaawi [waxaana lagu magacaabaa] ( Muhiimadda ammintu u leedahay nolosha
Muslimka ~ أهمية الوقت فى حياة المسلم ).
Aad buu u kooban yahay. Balse waxaa ka buuxa cilmi iyo xikmad. Sheekhu
wuxuu tiriyey astaamaha amminta,
wuxuunna yidhi: Waqtigu wuxuu u socdaa degdeg, wixii kaa tagaa waligii
kuu masoo noqonayo. Taasina waa xaqiiqo aan la is ka indhasaabi Karin, waxaa
diida uun kuwa isla weyn!
Wuxuu caddeeyey fekeraagii weynaa
ee Prof: Maalik Ibnu Nabiyi in ilbaxnimadu ka dhalato waxqabad +qof+ ammin. Ilbaxnimo iman mayso haddaan saddexdaasi is caawin. Sidaa daraadeed, Suurtagel maaha
in ilbaxnimo la helo haddaan dad helin, dadku ( shey kasta waa u qareen, waynna
u horreeyaan). Qofka bini-aadamka ah ee caddaaladda leh, waa ka ku guuleysta
ilbaxnimada. Dadka noocaa ahina waa ka ku
guuleysta in uu si maangala uga faa’ideysto ammintiisa.
Isla afgaran waa kuma jiro in
suuraddani(Al-Casri) tahay ta ugu dhumucda weyn kitaabka sharafta leh, Imaamu
Shaafici dhinaciisa, wuxuuna yidhi: ‘‘ Haddii uuna Allah, khalqigiisa usoo
dajiyeen caddeyn kale, suuraddan mooyiye, iyadaaba ku filnaan laheyd.’’
Suuraddan (Al-Casri) waxaa dhex
ceegaaga afar arrin─ oo dhammaantood ka warramaya sameynta ilbaxnimada.
Laakiin, dadka intooda badan way akhriyaan iyaga oo meesha ka saaraya dhacdadeeda. Rogrogid badanna way ku
sameeyeen mufasiriintu suuraddan:
1-
Suuraddu waxa ay ku bilaabantay
dhaarta amminta. Ammintuna waa ta uu
noolaanyo qofku, inta uu muuqdo, iyo, inta uu
ilbaxnimo sameynayo. Qofku ma jiro muuq ahaan inta uu dhalan ka hor,
sidaa suu yidhii [Xasan] Al- Bannaa, markii uu ka warramayey muhiimadda amminta.
Wuxuuna yidhi: ‘‘Ammintu waa nolosha’’─ sidaasuuna ku tagey Imaam Ibnu
Al-Qayim. Laakiin , Maalik Ibnu Nabiyi,
wuxuu amminta ku tilmaamay bud-dhig, waxaynna ka mid tahay tiirarka
ilbaxnimada. Bini-aadamku wuxuu leeyahay labo jiritaan; mid muuqda (Maadi) iyo
mid ilbaxnimo. Ta koowaad waxa ay la
gebogebootaa marka qofka noloshiisu
gebagebowdo. Laakiin, ta labaad ma idlaato marka uu qofku dhinto─ way sii
jirisaa illaa geerida dabadeed. Dhaartaa Rabbi bilaash uma iman, balse waxa ay
la timid si ay u caddeyso muhiimadda amminta.
2-
Suuraddu waxa ay ka hadashay
bini-aadamka. Waxayna u qaybisay labo jaad/qaybood: Qayb guuleydarraysatay iyo
qayb kale oo guuleystay. Ta koowaad ee
guuldarradu (May fahmin hannaankii nolosha iyaga oo waafajinaya waxyiga). Halka
kuwa labaad ay garteen ujeeddadii nolosha, shaqaddiina ay wanaajiyeen si ay u
gaadhaan yoolkaa. Dadku waa kuwa sameeya ilbaxnimada, waynannu aragnaa jaadadka
dadka, waxaa jira mid fahmay ujeeddadii, laakiin, ujeedadda uma baddelaan
fekrad. Fekraddana uma baddelaan qorshe, qorshahana uma baddelaan barnaamuj.
Jaadkan waxaa lagu sifeeyay suuradda Al-Faatixa ( Kuwa loo cadhoodey ~
المغصوب عليهم ), waxa kale oo jira qeyb aan garan ujeedadii
waligood, balse umalaynaya in ay shaqeynayaan, wanaajinayana shaqada! ( Waxa ay
malaynayaan in ay wanaajinayaan Suncada~ويحسبون أنهم يحسنون صنعا ),
waa jaad ka mid ah dadka, waxaana lagu sifeeyay suuratu Al-Faatixa;( kuwa hallaabay~الضالين ).
Suuraddu sidoo kale waxa ay ka warramasaa waddo saddexaad─ oo ah
dib u cosbooneysiinta bini-aadamka, in uu aragti leeyahay, iyo in uu qorshe
leeyahay. [Qofku] guul ku ma gaadhayo aragti kaliya, hadduuna qorshe laheyn.
Waxna ma qaban karayo qorshe kaliya haddii uuna aragti laheyn. Maxaa aragtida
ka fiican marka ay ka imanaso qof diin leh!? Maxaase ka xun marka ay ka imanaso
hawada qofka!?
3) Waa shaqada wanaagsan oo ka dhalanasa aragtida fayow.
Bini-aadan hadduuna jirin horumar ma jirayo. Bini-aadanka horumarsanna labo
shaqo ayuu leeyahay: shaqada fekerka, iyo shaqada xubnaha─ oo ka falliidhanta
ta fekerka. Waxaa bata gefefka marka waxyaabihii muhiimadda waaxyaha nolosha u
lahaa laga hor mariyo wax aan muhiimad
laheyn.
Waxa laga yaabaa in aanad moodeyn in fekerku yahay shaqo, balse waa kuwa ugu
muhiimsanba, ufiirso ilbaxnimada─ waxaa laga soo guntaa maskaxda. Sidoo kale wuxuu caqliga u yahay raaxo!
4) Waa ka shaqeynta arrimaha guud, iyo difaacidda
bini-aadannimada ( In la isku dardaarmo xaqa, iyo in la isku dardaarro
adkeysiga). Waa arrimaha bulshada, waa arrinta afraad, waanna kuwa ilbaxnimada
ka ilaalinaya shaashawga. Ilbaxnimo jiri mayso iyo shaqo bini-aadan toonna,
haddii aynna jirin fekerkan ( Isku dardaaranka xaqa iyo isku dardaaranka
adkeysiga). Erayga (Dardaaran) wuxuu sheegayaa shaqada in si loo dhanyahay loo
qabanayo, waana wada shaqeyn.
Ammintii tagtey xikmad baa
ku jirta, ilbaxnimaddiina waxa ay
sameysay dugsi xikmada. Amminta soo socotana waa hiddiddiilo, ilbaxnimaduna waa
suurtagel in mar labaad la sameeyo.
Ammintii tagtey waxa ay inna barasaa in werwerka tagtadii uu yahay shay,
hiddiddiiladuna tahay shay kale. Qofka hiddiddiilada lihi wuxuu leeyahay feker
nool. Qofka tagtadii ka werwersanna hiddiddiiladiisii way dhimatay!
Ammintii tagtey
muslimiintu waxa ay galeen taariikhda si mug leh, sabobta oo ah waxa ay garteen
sirtii nolosha. Waqtiga soo socdana way geli doonaan taariikhda, sabobta oo ah
ammintaa inna barey in aynna noloshu uhagaagsaneyn doqommada.
Waqtiga shaqaa la qabtaa, shaqadana waa laga fekeraa, fekerkana
dadaal baa la geliyaa. Suurtagel maaha in dadku jiraan shaqo la’aan,
suurtagelna maaha in feker la keeno haddaan laga shaqeysiin maskaxda. Sidoo kale, suurtagel
maaha in fekradi timaado haddaan dadaal la galin, dadaalkuna waa in caqliga
laga shaqeysiiyo iyada oo laga soo dhiraardhirinayo fekrad meelmara.
W/Q: Sh.
Cabdiraxmaan Bashiir.
W/T: Cabdirisaaq Sandheere.
Mahadsanid
ReplyDelete