Hagardaamada Tafaftirayaasha, iyo Qoraayada: Muunad Ahaan Sandheere
Wiil aan saaxiibnahay oo Burco deggan ayaa buug qoray.
Buuggu mid aad loogu baahnaa oo khaanad bannaanbuuxinaya ayuu ahaa. Qoraaguna
curdin ayuu ahaa oo markaa ayuun buu saaxadda ku soo biiray. Qoraagii cusbaa
buuggii wuu dhammeeyay. Markay hawshii xaggiiisa ka dhammaatay ayuu u baahday
qof la eegga oo ka tafaftira. Niman uu meelahaa Muuqbaahiyahay, iyo Faybuugga
ku arkay oo nasiibku saaciday ayuu la xidhiidhay. Cinwaannadoodii iyo
Telefoonnadoodiiba wuxuu raadiyaba, ugu danbayn wuu helay. Ninkii u horreeyay
Ingiriiska ayuu deggannaa. Hawshiisii ayuu u bandhigay. Waqti ma hayo ayuu ku
habarwacday. Kii labaad Hargeysa ayuu joogay. Wuuba u soo jawaabi waayay,
Faybuugga ayuu farriin ugu diray, intuu ‘ arkay’ uun buu markii uu garanwaayay
u jawaabi waayay. Kaanna halkaa ku dhaaf. Haddana mid magaale kale jooga,
kiinna ma haleelayo ayuu yidhi. Haddana mid kale….. Illaa toddoba nin oo
qoraalka uu isagu bidayay inay kaga soo horreeyeen markii uu marayay ee midna
buuggii ka qabanwaayay, ayuu iska daayay. Aakhirkii buuggu wuu hakiyay, illaa
intii uu qof u helayay.
Dhallinyarada wax qorta dhibaatooyin farabadan ayaa haysata;
gaar ahaan waliba kuwa ku cusub saaxadda qoraalka. Dhibaatada ugu wayn waxa ay
ka haysataa jihaynta, sixidda, waxsheegga, wacyigelinta, talada, iyo tafaftirka
waxa ay qoraan.
Ma jiraan qorayaal hadda qofka waxqora waqti u hura oo sidii
ay u sixi lahaayeenna waqtigeliya. Hadday jiraanna way yaryihiin. Qofkii
saaxadda qoraalka ku cusbaa marka uu rabo inuu waxqoro, iyo marka uu qoraalkii
bilaababa talo iyo tusaalayn ayuu u baahanyahay. Ta hore, wuxuu u baahanyahay
qof u sheega inuu waxbadan akhriyo, oo siiya ilo iyo meelaha uu ka heli karo
waxa uu akhriyayo. Markay inuu waxbadan akhriyo kula taliyaan, ilihii iyo
meeshiinna siiyaan. Waxaa waajiba inuu qofkaasi tallaabooyinkaa raaco oo ka soo
dhalaalo. Markuu intaas soo sameeyo ee uu soo fahmo qoraalku waxa uu yahay, iyo
sida wax loo qoro, iyo tallaabooyinka la raaco; waa in talo kale la siiyaa.
Illayn qofka waxbaa loo kordhinayaaye. Marka xigta, waa in talo ahaan loo
siiyaa mawdduuca uu rabo inuu wax ka qoro inuu buug badan iyo meelo ka badan ka
soo akhristo oo maskaxda ballaadhiyo. Markuu mawdduucaa soo diyaariyo ee meelo
badan ka soo xigto, waa in talada taa xigta la siiyaa. Buugga waa in qofka laga
qaado oo laga soo tafaftiraa. Waayo, haddaynu Soomaalinahay waxa aynnu aragnaa
qof aan waxba ka aqoon qoraalka oo leh ‘ Inaan wax qoraan rabaaye I caawi’─kaas
ayaan hadda ka hadlayaa, maadaama aynnu madalaha iyo meelaha lagu kulmo isku
canaananno ‘ Bulsho aan waxba qorin oo afka uun ka hadasha ayaynu nahaye aynnu
wax qorno oo hadalka qoraal ku darno.’ Feker ahaanse, waxa aan aad u
taageersanahay in qofku waxqoro markuu xog badan hayo, waxa uu qorayana
bulshadu baahi u qabto, lagana faa’ideysan karo. Balse, kama soo qaad, qofkii
oo aan xirfadda qoraalka waxba ka garanayn ayaa yidhi, waxbaan qorayaa. Markaa
caawin badin ayuu u baahanayaa. Taasaan ka hadlayaaye ila soco, haddaba.
Halka ay laxdu u dhimatay waa halkaa ‘ Tafaftirka’ waa
meesha la isku dhaafay ee qoraayada cusub ku kala hadhaan. Buugga nin u
hagarbaxay uu tafaftriro wixii uu fahmi waayana qoraaga uu ku celiyo, iyo buugga
aan si fiican loo tafaftirin ee qoraagii ugubka ahaa sidiisii loogu celiyay
meel ma wada maraan. Qoraaga cusub waa meesha lagu dhaliili karo buuggiisa.
Marka aynnu halkaa joogno, dhaliisha waynnu ka koryeellaynaa qoraaga weli
saaxadda ku cusub ee buugga oo TAFAFTIRAHA ayaynnu dhaliisha saaraynnaa. Waayo?
Dee tafaftiraha waajibkiisa koowaad waa inuu saxo wixii qoraagu qorey, misana
saxartiro. Wixii u fahmi waayana qoraaga qalincas u mariyaa oo dib ugu celiyaa,
markuu dib ugu celiyo haddii qoraagu qaato qaladka dib ula saxaa. Hadday,
aragti tahay oo uu arko inay qoraaga la saxantahay, balse ay aqoon ahaan ama
caqli ahaan qaladtahay waa inuu qoraagana u sheegaa, misana saxaa. Haddii uu
qoraagu meelo xigashada ilduufay waa inuu u sheegaa, oo la raadiyaa ilihii uu
ka soo qaatay, ( Xasuusnoow, oo qoraagu waa socodbarad saaxadda ku cusub, oo
aan waxyaabo badan oo muhiim u ah xirfadda qoraalka aqoon). Haddii ay waxkale
qaldayihiin waa inuu qoraaga la eegaa. Haddii kale miyaa waa inuu wixii buuggaa
ka qaldan ba saxaa. Waayo, waa masuul iyo aammin buug dhan lagu aamminay.
Haddaba masuuliyadda intaa le’eg dad baa dhayalsada oo aan
waxba ka soo qaadin! Waa dhibaato aad u wayn in qof aad wax ku aammintay, ama
inuu ku saxo aad u dooratay uu ku baraarujin waayay oo waxba kaaga soo noqon
waayeen.
Sidoo kale, inta aan tafaftirba la gaadhin. Qofkii qoraaga
ahaa ee waxqoray wuxuu u baahanayaa cid buugga la eegta oo la indha’indhaysa
ama la talisa. Kuwii kaga horreeyay ‘ Biin’ bay gashanayaan oo way iswada
nasakhayaan ‘ Waqtigaa igu yar…. Waayahan waqti ma hayo….. Buuggaasi time uma
hayo….’ Iyo hadaltiraallooyin aan sidaa u sii ridnayn ayay la imanayaan. Waa
dhibaato aad u wayn. Dadka noocaas u hadla ee dhallinyarada waxqorta ‘ Waqti ma
haynno’ ugu habarwacdaa, marka ay ‘ Fagaarayaasha’ joogaan siday u hadlaan
malayn maysid; ‘ Waxa aan diyaar u ahay inaan qoraayada raba inay waxqoraan
caawiyo..’ Nacallaa caawintaada ku yaal, afqashuushlayohow! Waa dad aad u
beerlaxawsi badan markay dadka iskadhisayaan, marka aad la kaliyaysato ee aad
horfadhiisatana wax kale ayay kuula imanayaan. Markaa labo weji bay leeyihiin;
Mid fagaarayaasha ah, iyo mid marka ay runtu runta gaadho ah!
Sidoo kale, inta badan iyaguna waxa ay tixgeliyaan wejiga.
Qofka aynna garanayn inayna waqti hayn ayay ugu jawaabaan. Inta badan afar qof
oo nasiibku saaciday inay caan ku noqdaan xagga qoraalka ayay u tafaftiraan.
Hadalka oo kooban tafaftirayaashu ama Qorayaashu waa; dad
markay bulsho la hadlayaanna hadal macaan ku hadla, marka ay dhabtu dhabta
gaadhana ku meeraysta waqti ma haynno iyo wax la mid ah.
Waxa laga yaabaa inaad isleedahay Sandheer ma waxbuu iska
maagayaa? Muuna wax caddayn ah haynnin. Ila eeg tusaalahan kooban ee aan
goobjoogga u ahaa:
Bilowgii sannadkii 2017kii, aniga oo Form 4 ah ayaan buuggii
ugu horreeyay qoray. Kollay waan istuhmay oo waxbaa igubayay, uguna waan ahaa
oo waa markii iigu horreysay ee aan ku dhiirrado inaan buug qoro. Buugga sannadkii
2016kii ayaan bilaabay. Waxbadan kama aqaan habqoraalka iyo xeerasha u yaalla
qoraalka Akaademika ah; iyo shuruudaha qoraalka. Sidoo kalana, waxbadan kama
fahansani shuruudaha uu leeyahay qoraalku iyo shuruudaha qoraaga laga rabo.
Markaa aqoon badan uma lahayn qoraalka iyo sharciyadiisa. Alxaasil, waan ku
cusbaa saaxadda qoraalka. Qof meel ku cusubna ka filo inuu LAYNBOODI doono, oo
qalad badan gelidoono, haddii uuna lataliye ama Tafaftire daacada helin.
Intii aanan bilaabin ayaan talo ururin sameeyay, qoraayo
badan ayaan la xidhiidhay. Walow aan talooyin yar oo hagrasho la socoto ka
helay, haddana wax sidaa u sii buuran kama helin. Buuggii kalsoonibaan ku
bilaabay, oo marka horaba aniga oo qabyo ah weligii nin dadka isku xidha ma
ahayn. Buuggii aniga oo wada ayaan dhawr nin oo kale la xidhiidhay. Qaar markii
aan bilaabayay buugga ayaan usii sheegay, kuwa kalana aniga oo dhexda maraya. Waxa
aan u sheegay inaan buug wado, aanan rabo inay ila eegaan. Markii koowaad
hadallo macaan ayay igula jiibiyeen ‘ Waad dadaalaysaa… wad hawsha…..Halkaa ka
wad…..’
Markii aan dhammeeyay buuggii, ee xaggayga uu ka idlaaday;
talooyin qof igaga horreeyay qoraalka iyo tafaftirna aan u baahanahay, ayaan
rag badan oo xagga qoraalka aan ku tixgelin jiray la xidhiidhay. Ku dhawaad
illaa 8 way ahaayeen. Qaarkood waqti ma haynno ayay igu yidhaahdeen, qaarna way
i yeeleen. Kuwii waqtiga ma haynno lahaa waan iska dhaafay, kuwii kale waqtigii
tafaftirka ayay igu badiyeen oo kii ugu yaraa bil ayuu yidhi. Qushiye waan u
dhiibay, illayn anaa baahane. Kuwii iga qaaday oo illaa 5 qof ahaa way isoo
celiyeen. Hal talo oo buuggu dhaliil ku yeelan karo misana i anfacda iimay
sheegin! Miyay hagradeen? Mooyi.
Waqtigaa awood qoraalleed oo aan dhaliisha buugga ku soo
saaro malahayn. Iska socodbarad ayaan ahaa. Buuggii aniga oo la ashqaraarsan oo
is leh 5 qoraa oo qoraalka aad u yaqaan ayaa tafaftiree daabac, ayaan daabacay.
Buuggii markaan daabacay, ayaan rag badan la sheekaystay
buug badanna akhriyay. Ceeb inuu leeyahay buuggaygii ayaa isoo baxday. Ceebtu
waxa ay ahayd in ‘ Xigashada buugga’ aan qaab qaldan oo Akaademik aan ahayn,
misana dadka aan xaaladda qoraaga iyo tafafirayaashaba la socon ay is odhan
karaa ‘ waa xatooyo’ ayaa soo baxday. Aniga se garashola’aan iga haysay markii
hore waxa aan moodayay inay saxtahay qaabka aan u qorey xigashadu. Qoraal aan
Websayd ka helay, aniga oo aan la socon ‘ Ilaalinta xuquuqda’ ayaa ku jiray
buuggayga. Ninka maqaalka qorey ayaa buug uu soo saaray ku daray maqaalka oo
malaha si taxane ah uu ugu qori jiray Websaydkaa aniga oo weli aynna aad iiga
dhaadhicin ayay rag akhriyay ila soo xidhiidheen. Alxaasil, buuggii ceebtiisii
waalla isla wada arkay oo intii qoraalka wax ka taqaannayba way ila aragtay.
Aniguna ugu danbayn qaladkii waan soo saaray, oo waan arkay. Waxa aan ogaaday
in farqiweyn u dhexeeyo maalintii ay TAFAFTIRAYAASHU igu lahaayeen waa saxe
daabac, iyo maanta oo aan anigu dib TAFAFTIRE uga noqday waxbadan oo la hagradayna
hagaajiyay. Waa kaaf iyo kaladheeri.
Buuggii dib baan u saxay, meeshii uu ceebta ka lahaanna waan
saxay.
Maalintaa dabadeed, waxa aan bilaabay inaan barto habqoraalka toolmoon
oo aan noqdo ‘ Qoraa Madaxbannaan’ oo aan cidna ku tiirsanayn, cidna tafatirka
u gaysan, qofna ku xidhnaan, qoraa kalana aan bil dabasocon oo buug uu tafaftir
ku sheego aan u dhiibin. Kuwii aan berigaa habqoraalka u dabafadhiisan jiray ee
qaarkood waqti ma haynno iigu habarwacdeen, qaarna qaladka i galiyeen; waan ka
maarma.
Cabdirasaaq Sandheere
Dec 20, 2018
Comments
Post a Comment